Recension av hemsida, nummer ett

Recension av hemsida, nummer ett

Nu har det återigen blivit dags för en recension och dagens inlägg är det första i en serie där jag kommer att titta närmare på olika byggföretags hemsidor. Det är intressant på så vis att det är en bransch där olika företags hemsidor skiljer sig som natt och dag. Vissa företag har insett att de måste ha ett bra digitalt skyltfönster medan andra företag har kvar en gammal hemsida från typ år 2003 med javascript och blinkande ikoner, eller bara ett visitkort som hemsida.

Först ut är företaget X i Sverige som sysslar med byggnation, markarbeten med mera. Deras hemsida är faktiskt ett skolboksexempel på hur en bra hemsida för ett byggföretag ska se ut. Den ser modern och fräsch ut. Informationen på hemsidan är lätt att hitta samt kort och koncis. Det är inte för mycket oväsentligt och inte heller för lite.

För att förklara hur jag tänker så är det skillnad på exempelvis ett byggföretag och ett företag som sysslar med IT. Ett IT-företag måste ha massor av information på sajten eftersom att hemsidan på sätt och vis är deras hem. För ett byggföretag handlar det å andra sidan om att få kunden att höra av sig till en fysisk person och boka in ett jobb. Därför ska hemsidan ge information så att den potentielle kunden vet vilka tjänster som erbjuds samt var denne ska vända sig för att få kontakt med företaget. That’s it!

X i Sverige gör detta på ett förtjänstfullt sätt. Hemsidan har fyra flikar med all information som en potentiell kund behöver. Först och främst en startsida som ser trevlig och inbjudande ut. Sedan en flik med information om företaget, samt en flik med kontaktuppgifter. Den viktigaste fliken är fliken Tjänster där företaget listar vad de erbjuder. Något som är mycket bra är att de har en undersida per tjänst. Detta gör att kunden själv kan klicka sig fram och läsa mer om vad denne är intresserad av.

Totalbetyget blir därför 9 av 10. Strålande jobbat!

admin

Lämna ditt meddelande